43009
Status dostępności:
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. B 13509 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga ogólna
Publ. towarzysząca polskiej prezentacji narodowej na 13. Praskim Quadriennale (Prague Quadrennial of Performance Design and Space). Oprawne w kierunku przeciwstawnym.
Uwaga dotycząca prac współwydanych
Współwydanie z wersją angielską: Post-Apocalypsis.
Adnotacja wyjaśniająca lub analiza wskazująca
Streszczenie: Dwujęzyczna publikacja „Post-Apocalypsis” towarzyszy noszącej ten sam tytuł polskiej wystawie narodowej, nagrodzonej Złotym Medalem podczas 13. edycji Praskiego Quadriennale (Prague Quadrennial of Performance Design and Space) – największej na świecie międzynarodowej imprezy poświęconej projektowaniu przestrzeni na potrzeby sztuk performatywnych i wizualnych. Bezpośrednią inspiracją polskich kuratorów był spektakl Jerzego Grotowskiego Apocalypsis cum figuris – jedno z najważniejszych przedstawień XX wieku (rzadko publikowane fotografie Eustachego Kossakowskiego z pokazów tego spektaklu w Wenecji otwierają tę publikację). W idei ekspozycji bardzo wyraźnie pobrzmiewają idee romantyzmu, które domagają się nowego odczytania, już nie tylko narodowo-wyzwoleńczego, czy czysto ludzko-duchowego, ale takiego, które odsłania coraz wyraźniej myślenie o systemowym, globalnym, rozproszonym i relacyjnym życiu na Ziemi. Koncepcja natury jako scenografii dla romantycznych dramatów podkreślała praktykę teatru i przedstawienia jako jednego z pierwszych technologicznych laboratoriów aranżowania, zarządzania i bezpośredniego wpływania na stany społeczne. Teatralne eksperymenty, ograniczone niegdyś do przestrzeni scenicznej, zostały współcześnie rozciągnięte na całość działań społecznych, ujawniając szersze, transdyscyplinarne rozumienie projektowania jako skomplikowanych i często zakamuflowanych procesów inżynierii naturospołeczeństw. Z esejów zaprezentowanych w tomie wyłania się właśnie wizja świata sieciowego i globalnego. Obok tekstów kuratorów Agnieszki Jelewskiej, Michała Krawczaka, i współpracującego z nimi scenografa i architekta Jerzego Gurawskiego, znajdziemy eseje historyków i badaczy teatru – Dobrochny Ratajczakowej i Dariusza Kosińskiego, polityka i działacza społecznego, związanego przez lata z partią Zieloni – Dariusza Szweda oraz wybitnej historyczki i teoretyczki literatury Marii Janion. Dzięki wielości perspektyw publikacja Post-Apocalypsis jest pełną historycznoteatralnych odniesień prezentacją różnych poglądów i idei oraz – przede wszystkim – próbą wskazania na skomplikowane związki, jakie tworzy współczesny człowiek z technonaturą, która nie tyle go otacza, ile wraz z nim kształtuje współczesną przestrzeń dla przetrwania życia na Ziemi.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej