43378
Availability:
Wypożyczalnia Główna
All copies are currently on loan: sygn. B 13670 (1 egz.)
Długość kolejki oczekujących: 1.
Notes:
Tytuł oryginału: On Gauguin, 1992
General note
Niniejszy tekst powstał jako wykład, pierwotnie ukazał się w 1992 roku pt.: Avant-Garde gambits 1888-1893 : gender and colour of art history.
Summary, etc.
Streszczenie: Ten esej, pierwotnie wygłoszony w formie wykładu w 1993 roku – na długo przed tym, jak dekolonizacja i decentralizacja historii sztuki stały się pilnym postulatem na gruncie tej dyscypliny – pozostaje mocną i niezmiennie aktualną odpowiedzią na tradycyjne narracje historii sztuki. Poprzez wnikliwą analizę tekstową i społeczną obrazu Gauguina z 1892 roku, Manao Tapapau, przedstawiającego jego tahitańską żonę, Griselda Pollock proponuje nową teorię awangardy jako serii gambitów – gry odniesienia, szacunku i odróżnienia. Jej intersekcjonalna analiza awangardowych obrazów ujawnia, w jaki sposób rasa i płeć kształtowały kolonialną wyobraźnię, i obnaża wpływ rasistowskiego dyskursu na sztukę i historię sztuki. Autorka stawia pytania dotyczące odmienności kulturowej, płciowej i etnicznej, aby skłonić nas do samokrytycznej refleksji nie tylko na temat płci, lecz także koloru historii sztuki.
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again