43378
Availability:
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. C 11489 KD (1 egz.)
Notes:
Bibliography, etc. note
Bibliografia, netografia na stronach 296-315. Indeksy.
Summary, etc.
Streszczenie: Badania nad sztuką Trzeciej Rzeszy lub sztuką powstającą w okresie Trzeciej Rzeszy zaowocowały w ostatnich dziesięcioleciach licznymi publikacjami, głównie w Niemczech. Rola, jaką odgrywały sztuki plastyczne w państwach faszystowskich, stała się na tyle interesująca naukowo, że obecnie liczba publikacji poświęconych tej problematyce stale rośnie. Grzegorz Grajewski w niniejszej publikacji analizuje, co w kontekście szeroko rozumianej ochrony zabytków działo się na terenie pruskiego wówczas Śląska. W okresie Trzeciej Rzeszy nastąpiła znaczna instrumentalizacja ochrony zabytków i jej bardzo silne związanie z instytucjami państwowymi oraz partyjnymi. Proces konserwacji zabytku nie był już oparty jedynie na badaniach naukowych, a zachowanie śladów przeszłości przestało być jego głównym celem. Zabytek traktowano przede wszystkim jako komunikat dla społeczeństwa, a jego powstająca w wyniku prac konserwatorskich nowa forma wynikała nie z pryncypiów konserwatorskich, ale z ideologicznego imperatywu nadania pamiątce nowego wyrazu, odzwierciedlającego ideologię Trzeciej Rzeszy. Zabytek nie był już tylko świadectwem minionych epok, dowodem starań współczesnych o zachowanie wartości artystycznych i historycznych dziedzictwa.
Funding information note
Finansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again