43378
Status dostępności:
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. C 11489 KD (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia, netografia na stronach 296-315. Indeksy.
Adnotacja wyjaśniająca lub analiza wskazująca
Streszczenie: Badania nad sztuką Trzeciej Rzeszy lub sztuką powstającą w okresie Trzeciej Rzeszy zaowocowały w ostatnich dziesięcioleciach licznymi publikacjami, głównie w Niemczech. Rola, jaką odgrywały sztuki plastyczne w państwach faszystowskich, stała się na tyle interesująca naukowo, że obecnie liczba publikacji poświęconych tej problematyce stale rośnie. Grzegorz Grajewski w niniejszej publikacji analizuje, co w kontekście szeroko rozumianej ochrony zabytków działo się na terenie pruskiego wówczas Śląska. W okresie Trzeciej Rzeszy nastąpiła znaczna instrumentalizacja ochrony zabytków i jej bardzo silne związanie z instytucjami państwowymi oraz partyjnymi. Proces konserwacji zabytku nie był już oparty jedynie na badaniach naukowych, a zachowanie śladów przeszłości przestało być jego głównym celem. Zabytek traktowano przede wszystkim jako komunikat dla społeczeństwa, a jego powstająca w wyniku prac konserwatorskich nowa forma wynikała nie z pryncypiów konserwatorskich, ale z ideologicznego imperatywu nadania pamiątce nowego wyrazu, odzwierciedlającego ideologię Trzeciej Rzeszy. Zabytek nie był już tylko świadectwem minionych epok, dowodem starań współczesnych o zachowanie wartości artystycznych i historycznych dziedzictwa.
Uwaga dotycząca finansowania
Finansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej