43307
Availability:
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. B 11455 MA (1 egz.)
Notes:
Summary, etc.
Streszczenie: Książka ta jest pierwszym opracowaniem poświęconym wyłącznie Casparowi Davidowi Friedrichowi, jakie powstało w języku francuskim, jak również pierwszą tego rodzaju pracą w języku polskim. Autorka przybliża nam sylwetkę jednego z najbardziej niezwykłych przedstawicieli romantyzmu niemieckiego, opisując przy tym środowisko kulturalne ówczesnego Drezna, w którym artysta mieszkał i pracował. Przywołuje też różne ważne osobistości ze świata polityki, filozofii i sztuki, które pragnąc poznać sławnego malarza nazywanego powszechnie oryginałem odwiedzały pracownię Friedricha. Gabrielle Dufour-Kowalska w swojej książce stara się zdefiniować koncepcję estetyczną tego wielkiego niemieckiego pejzażysty wychodząc od form malarskich oraz elementarnego pejzażu, jakie stworzył. Enigmatyczny charakter jego dzieła znajduje swoje odniesienie w metafizyce, jaką sto lat później mieli odkryć twórcy sztuki nowoczesnej. I to czyni z Friedricha jej prekursora. Spis treści: ROZDZIAŁ I: Pracownia Friedricha ROZDZIAŁ II: Przybliżenie symbolizmu Friedricha A. Okno pracowni B. Wyłom C. Postacie odwrócone plecami ROZDZIAŁ III: Elementy redukujące A. Zamglenie B. Śnieg C. Noc D. Morze E. Skała 1.Góry i skały 2. Skała i lód 3. Groby Hunów 4. Ruiny ROZDZIAŁ IV: Kompozycja w pejzażach Friedricha A. Minich na brzegu morza B. Różne kategorie pejzaży w dziele Friedricha 1. Pejzaż horyzontalny 2. Pejzaż-bariera 3. Pejzaż zamurowany 4. Otwór w murze. Pejzaż-okno 5. Pejzaż wertykalny C. Forma i kolor w pejzażu Friedricha D. Pejzaż Friedricha jako antypejzaż PRZYPISY LITERATURA CYTOWANA SPIS ILUSTRACJI
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again