43300
No cover
Book
In basket
Availability:
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. ASP 225 (1 egz.)
Notes:
Summary, etc.
Streszczenie: Stefan Paruch na miasto patrzy z góry. Jest w tym coś z nonszalancji dandysa i naiwności dziecka. Ulice, osiedla i dzielnice sprawdza do schematu mapy, potraktowanej w wielkim powiększeniu i radośnie ozdobionej numerami autobusów, nazwami ulic i dekoracyjnym ornamentem trójkącików, oznaczających tereny zalesione. Tworzone przez niego "sztabówki" posługują się estetyką szablonu i graffiti, co ma wiele wspólnego ze sztuką miejską i wydaje się być ewidentnie adekwatne do tematu. Są jednocześnie abstrakcyjną kompozycją podziałów i zapisem czysto malarskiego rozważania na płótnie a propos rytmów i napięć. Paruch programowo operuje ograniczonym zasobem motywów, prowokując do rozbudowanych interpretacji. Jego prace ogromnie pobudzają wyobraźnię, pod ich wpływem widzowie próbują wyobrazić sobie, jak w naturze wyglądają całe fragmenty miast i miasteczek, napełniają je własna treścią, czasem bogatą w historie i narracje. Twórczość Maji Kiesner i Stefana Parucha łączy tematyka. Oboje zafascynowani miastem uprawiają malarstwo, które jeszcze 100 lat temu można by nazwać wedutą. Jednak płynące z tego określenia skojarzenia z klasycznym ujęciem tematu, w tym przypadku są nieco nie na miejscu. Odnosząc się do malarstwa Kiesner ostatecznie taką nazwę dałoby się jeszcze obronić, czego nie można powiedzieć o kreacjach Stefana Parucha, prywatnie męża Maji.
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again