43531
Availability:
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. RP 2710 (1 egz.)
Notes:
Summary, etc.
Streszczenie: Prace Ferdynanda Szypuły przechodziły przeobrażenia formalne w miarę upływu jego twórczego czasu. Od drzeworytu i linorytu poprzez sitodruk do druku cyfrowego w chwili obecnej. Zawsze jednak cechowały się mistrzowskim opanowaniem warsztatu i swoistą charakterystyczną poetyką. Wczesne z lat sześćdziesiątych były pełne groteski i pomysłowości w budowaniu syntetycznych motywów. Już w nich rozpoznać można zamiłowanie do przedmiotów, które występują obok nas. Ferdynand Szypuła stawia je na równi z człowiekiem opisując ich niepowtarzalną urodę, zachwycającą anatomię, zastanawiając się nad ukrytym znaczeniem. W niektórych kompozycjach układa je w klasycznie ułożone martwe natury w innych uzupełnia o techniczne dodatki w postaci wykreślonych linii, punktów i numeracji. Przedmioty Szypuły äżyjąö swoją własną naturą i logiczną funkcją odkrywając często niezauważony nowy świat bytu materii. Poetyka ta przybiera szczególnej dramaturgii gdy autor zderza stworzone przez siebie elementy z płaszczyznami bogatych faktur. Uzyskuje dzięki temu bardzo iluzyjną przestrzeń, która staje się głównym motywem tych prac. Odejście od pospolitych, rozpoznawalnych przedmiotów nie jest abstrakcją bo realizm a może hiperrealizm jest tak sugestywny, że mamy ochotę przekonać się o tym dotykiem własnej dłoni. Ferdynand Szypuła w swoich pracach z najnowszego okresu swojej twórczości gdy zaczął posługiwać się drukiem cyfrowym operuje niemal kosmiczną przestrzenią w której umieszcza bohaterów swoich bardzo narracyjnych opowieści. Jest w tych przedstawieniach wiele doświadczenia z bogatej drogi tradycyjnego warsztatu graficznego, do której autor powraca cytatami ze swoich wcześniejszych prac.
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again