43081
Availability:
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. RP 2920 (1 egz.)
Notes:
Tyt. równoległy: Sculpture
Summary, etc.
Streszczenie: Warszawska Galeria Atak po raz pierwszy pokazuje zebrane razem różne realizacje äMoby Dickaö É rozprutego ciała lewiatana É najważniejszej äafrykańskiej rzeźbyô Krzysztofa M. Bednarskiego. Pod koniec lat osiemdziesiątych, Krzysztof M. Bednarski znalazł nad brzegiem Wisły porzucony kadłub łodzi, odwrócony do góry dnem, przykryty płachtą śniegu. Było to zaraz po powrocie artysty z Togo w Afryce. Olbrzymia skorupa łodzi została pocięta na kawałki i przeniesiona do przestrzeni galeryjnej. Przedmiot znaleziony został zamieniony w "16 wycinków na nieskończoność". Forma zamknięta i skończona otworzyła się na przestrzeń, wnętrze przemieszało się z zewnętrzem. Bednarski przeprowadził pierwszą sekcję na łodzi-wielorybie, rozpoczynając trwającą ponad dwadzieścia lat serię "Moby Dicków".Warszawska Galeria Atak po raz pierwszy pokazuje zebrane razem różne realizacje äMoby Dickaö É rozprutego ciała lewiatana É najważniejszej "afrykańskiej rzeźby" Krzysztofa M. Bednarskiego. Moment powstania instalacji przestrzennej "Moby Dick" określa się jako kluczową cezurę w twórczości artysty. Praca, która przyniosła Bednarskiemu uznanie w Polsce i zagranicą, znajduje się w stałej kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi. Ważnym odniesiem dla jej powstania była afrykańska podróż, kontakt z animalistyczną i woduistyczną kulturą, dzięki której Bednarski uświadomił sobie istotę kreacji artystycznej, zarazem zdając sobie sprawę z nieprzydatności europejskich koncepcji sztuki i artysty. Skojarzenie z XIX-wieczną powieścią amerykańskiego pisarza Hermana Melvilleła "Moby Dick albo Wieloryb" wpisuje pracę Bednarskiego w metaforykę pogoni za nieosiągalnym. Bohater książki, ogarnięty szaleństwem kapitan Ahab, po stracie nogi w walce z wielorybem, chcąc się zemścić, rusza w pościg za białym kaszalotem, legendarnym Moby Dickiem. Dwa lata po powstaniu instalacji "Moby Dick" Bednarski stworzył pierwszą wersję zminiaturyzowanego kadłuba nazwaną "Moby Dick É Maska". Przestrzenna, architektoniczna instalacja przekształcona została w obiekt półmetrowy É w archaiczną maskę zawieszaną na ścianie. Artysta zredukował skalę i zmienił znaczenie formy. W kolejnych wersjach z połowy lat dziewięćdziesiątych zatytułowanych "Sekcje" i "Powierzchnie całkowite" rzeźby budowane były według tej samej zasady, cięte i składane na nowo w inną formę.W każdej z nich jednak istnieje możliwość odwrócenia procesu i powrotu do formy wyjściowej. "Moby Dicki" powstawały w marmurze, polerowanym lub patynowanym brązie. Jedna wersja dedykowana Josephowi Beuysowi została wykonana z filcu É materiale często obecnym w twórczości niemieckiego artysty. Bednarski traktuje swoje dzieła jako materiał do przetwarzania i dalszej kreacji. Jest to jedna z cech charakterystycznych jego sztuki, tak jak w przypadku innych realizacji, np. "Portretów dłoni" É grupy rzeźb rąk ułożonych w znaczące gesty lub serii "Portretów totalnych Karola Marska".
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again