43327
Availability:
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. RP 2960 (1 egz.)
Notes:
Tyt. równoległy: Dziękuję Bogu jestem kobietą
Tyt. równoległy: Thank God l'ma Woman
Summary, etc.
Streszczenie: Agnieszka Gniotek o sztuce Beaty Ewy Białeckiej napisała: äDo sztuki Beaty Ewy Białeckiej trzeba posiadać klucz, a w zasadzie dwa. Jednym jest ikonografia chrześcijańska, drugim zbanalizowana, hipermedialna ikonosfera. W tym świecie Białecką interesuje kobieta. Nie konkretna, a kobieta É symbol, kobieta É ikona. Słowo ikona jest tu nie bez znaczenia. Białecka kończąc krakowską ASP w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego dobrze poznała możliwości tkwiące w świadomym przetworzeniu ikony w malarstwo nowoczesne. W początkach swojej twórczości odrzuciła to doświadczenie, by po latach do niego wrócić, uczynić z niego materię sztuki własnej, wzbogacić je o inne jeszcze elementy, pozwalające kreować obrazy o ogromnej sile przekazu, monumentalne w wyrazie, o znacznym stopniu uogólnienia i ponadjednostkowym przesłaniu. Białecka z roku na rok staje się w swoim malarstwie coraz bardziej feminizująca. Autorka coraz odważniej buduje leksykon nowych Świętych, gdzie w znanych powszechnie wyobrażeniach ikonograficznych kobiety zastępują mężczyzn. Św. Sebastian czy Dobry Pasterz to już nie mężczyźni na straży patriarchalnych wartości. To kobiety wstępują tu w uświęcone męskie role, i dostępują zaszczytu sakralizacji, stają się nową ikonąö.
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again