43273
Status dostępności:
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. C 11415 MA (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Indeks.
Adnotacja wyjaśniająca lub analiza wskazująca
Streszczenie: This exhibition focuses on the extraordinary flowering of female portraiture in Florence from c. 1440 to c. 1540. It was in Florence during this period that portraiture expanded beyond the realm of rulers and their consorts to encom- pass women of the merchant class, who figure in scores of panel paintings, medals, and marble busts. Although schol- ars have conducted considerable research on this phenome- non, the exhibition aims to present it for the first time to a larger audience. The independent portraits exhibited here, as opposed to donor portraits in frescoes or altarpieces, are autonomous, freestanding works that typically depict the sitters bust length or half-length in profile, three-quarter, or frontal view. The exhibition brings together nearly all the most significant examples of the genre, with the exception of a few panels that could not safely travel. Including several male portraits as well, the works are presented in the exhi- bition and the catalogue in roughly chronological order and in subgroups by media. Aside from the panel portraits, there are smaller numbers of medals, drawings, and busts, together with a selection of courtly precedents, Northern analogues, and a few works specifically related to Leonardo's Ginevra de Benci. In this way, progressing through the exhibition or perusing the catalogue, the viewer/reader can observe a broad shift from the painted profile to the three- quarter or frontal view. Over time the portraits of women also became larger in scale, more elaborate, and more com- municative with the viewer.
Streszczenie: Wystawa koncentruje się na niezwykłym rozkwicie kobiecego portretu we Florencji od około 1440 do około 1540 roku. To właśnie we Florencji w tym okresie portretowanie wykroczyło poza sferę władców i ich małżonek, obejmując kobiety z klasy kupieckiej, które pojawiają się na wielu obrazach panelowych, medalach i marmurowych popiersiach. Chociaż naukowcy przeprowadzili wiele badań nad tym zjawiskiem, wystawa ma na celu zaprezentowanie go po raz pierwszy szerszej publiczności. Prezentowane tu niezależne portrety, w przeciwieństwie do portretów darczyńców we freskach lub ołtarzach, są autonomicznymi, wolnostojącymi dziełami, które zazwyczaj przedstawiają osoby siedzące w popiersiu lub pół długości w profilu, trzech czwartych lub z przodu. Wystawa gromadzi prawie wszystkie najważniejsze przykłady tego gatunku, z wyjątkiem kilku paneli, które nie mogły bezpiecznie podróżować. W tym kilka portretów męskich, prace są prezentowane na wystawie i w katalogu w przybliżeniu w porządku chronologicznym oraz w podgrupach według mediów. Oprócz portretów panelowych, istnieje mniejsza liczba medali, rysunków i popiersi, wraz z wyborem dworskich precedensów, północnych analogów i kilku prac związanych z Ginevrą de Benci Leonarda. [tłumaczenie maszynowe]
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej