42661
Status dostępności:
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. RP 3762 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga ogólna
Wystawa: Muzeum Okręgowe w Rzeszowie, 12 lipca - 31 grudnia 2024 r.
Adnotacja wyjaśniająca lub analiza wskazująca
Streszczenie: Wystawa Na obcasie i bez – 150 lat historii i rozwoju obuwia damskiego jest kolejną już ekspozycją poruszającą temat historii mody damskiej w Muzeum Okręgowym w Rzeszowie. Tym razem jednak o charakterze absolutnie unikalnym, gdyż zajmująca się wyłącznie damskim obuwiem z okresu 1780-1930 i jednocześnie będąca pierwszą wystawą w Polsce obrazująca ten temat w kontekście historii sztuki. Wszystkie eksponaty pochodzą z prywatnej kolekcji Hanny Szudzińskiej i stanowią ważną część europejskiego dziedzictwa materialnego. Prezentowane obiekty, to zróżnicowany pod względem stylów i technik wykonania oraz zdobnictwa zespół obiektów, na podstawie którego można prześledzić rozwój obuwnictwa na przestrzeni dekad. Odważna aranżacja wystawy, której punktem wyjścia jest film Pedro Almodóvara Wysokie Obcasy, ma nie tylko pokazać tendencje w modzie obuwniczej, lecz także uwrażliwić na przemiany zachodzące w społeczeństwie i jednocześnie skłonić odbiorców do refleksji na temat roli kobiety. Roli, która rosła de facto wraz z wysokością obcasa. Aranż wystawy opracowany został, nie jako linearna narracja, lecz jako pełne uczuć miejsce pozostawiające przestrzeń dla widza do stworzenia jego własnej opowieści o bucie. Powinien zmusić do zadania sobie pytania, czym właściwie jest but – w zasadzie jedyne akcesorium w modzie damskiej, posiadające tak rozległe i głębokie znaczenie symboliczne – począwszy od rozumienia buta jako symbolu małżeństwa i szeroko związanego z nim obrzędowości, poprzez Freuda i Schulza aż do symbolu pożądania i spełnienia w „Seksie w wielkim mieście”.
Uwaga dotycząca finansowania
Współfinansowanie: Samorząd Województwa Podkarpackiego
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej