42419
Status dostępności:
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. RP 2822 (1 egz.)
Strefa uwag:
Adnotacja wyjaśniająca lub analiza wskazująca
Streszczenie: Co pewien czas, zwłaszcza jubileuszowo, dyskutujemy o ideach naszego wybitnego patrona i ich wpływie na dzisiejszy kształt uczelni, oraz o tym, w jakim stopniu Jego przekonania oddziałują w sposób uniwersalny. Wobec ogromnej różnorodności koncepcji, konwencji, metod i propozycji dydaktycznych w obecnych czasach, co usiłowałem ustalić, być może w nieco chaotycznych i literackich własnych katalogach É jak należy rozumieć na przykład niegdysiejsze tezy i apele Władysława Strzemińskiego i jak ostatecznie mógłby wyglądać katalog naszych dokonań? Pisał w tekście äSztuka miast i maszynö*: äFormę w sztuce należy wyprowadzić z techniki maszynowej. Na pierwszy rzut oka odróżniamy wytwór maszynowy od wyrobu ręcznego. Geometryzm formy, dokładność, jednorodność, precyzja kształtów i in. É to są pierwsze łączniki nowoczesnej formy artystycznej z techniką maszynową. Formy wykonane ręcznie dają grafologiczne odchylenia, charakterystyczne dla poszczególnych artystów É wykonane mechanicznie dają bezwzględny obiektywizm formy.ö äDla indywidualisty nie ma miejsca w tym systemie zracjonalizowanych metod i znowelizowanych kształtów, ponieważ dzieło sztuki nie powinno być wyrazem przypadkowych zmiennych nastrojów jednostki, lecz wynikiem metodycznej zbiorowej pracy, współdziałającej w ogólnym rozwoju i współzależności od zmian zachodzących w innych dziedzinach pracy ludzkiej.ö.....
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej