42668
Status dostępności:
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. RP 3286 (1 egz.)
Strefa uwag:
Adnotacja wyjaśniająca lub analiza wskazująca
Streszczenie: Polscy artyści przedstawiali swoje wizje scen dantejskich. Najpełniej i w najdoskonalszy sposób udało się to prezentowanym na wystawie lubelskiej obok Dalego autorom: Miłoszowi Kotarbińskiemu, Konstantemu Brandlowi, Stefanowi Mrożewskiemu i Jerzemu Pankowi. Artyści ci, różniący się tak bardzo osobowością twórczą, tworzą w odmiennych manierach stylistycznych i wypowiadają się osobnym, indywidualnym językiem. Przedstawienie ich wizji zaświatów Dantego było głównym celem wystawy prezentującej różne drogi interpretacji artystycznej utworu literackiego É od realistycznej Miłosza Kotarbińskiego i Stefana Mrożewskiego poprzez unikającą dosłowności ilustracyjnej, pełną fantazji Salvadora Dalego i Konstantego Brandla do stojącej na pograniczu abstrakcji kreacji Jerzego Panka. Założeniem wystawy było również przybliżenie arcydzieła Dantego, które mimo upływu prawie 7 stuleci nie utraciło ani zainteresowania kolejnych pokoleń odbiorców, ani aktualności swojego przesłania.....Edukacyjny charakter ekspozycji podkreślono oddając klimat epoki poprzez wprowadzenie teatralnych rekwizytów składających się na scenografię wystawy oraz opatrzenie eksponowanych prac odpowiednimi cytatami z utworu i komentarzem dydaktycznym. Okazją do zaprezentowania artystycznych wizji utworu były przypadające na miniony rok dwie rocznice: stulecie urodzin i 15. rocznica śmierci Salvadora Dalego. Na 2004 rok przypadły także rocznice polskich interpretatorów Boskiej komedii, artystów, których prace rzadko można oglądać w salach wystawowych u minęło 150 lat od daty urodzin i 60 lat od śmierci Miłosza Kotarbińskiego oraz 110 lat od urodzin Stefana Mrożewskiego. Wszystkie prezentowane prace były pokazywane w Lublinie po raz pierwszy, stwarzając lubelskim miłośnikom sztuki wyjątkową możliwość zapoznania się z twórczością ich autorów i porównania użytych przez nich środków artystycznych. Eksponowane prace pochodziły z kolekcji prywatnych Jakuba Lepa i Jana Fejkiela oraz ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Kielcach i Teatru Wielkiego w Warszawie. Wystawa, na której pokazano 150 prac i dekompozycję złożoną z 30 plansz, cieszyła się wielkim zainteresowaniem zwiedzających, w przeciągu dwóch miesięcy obejrzało ją 13 tysięcy osób.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej