42630
Status dostępności:
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. C 11262 MA (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga ogólna
Diese Publikation erscheint anlässlich der Ausstellung "Max Pechstein - Die Sonne in Swarzweiß" 15. März - 30. Juni 2024, Museum Wiesbaden.
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia strony 273-275.
Adnotacja wyjaśniająca lub analiza wskazująca
Streszczenie: Pechstein (1881–1955) war zwischen 1906 und 1912 gemeinsam mit Ernst-Ludwig Kirchner, Erich Heckel, Emil Nolde und Karl Schmidt-Rottluff Mitglied der Künstlergruppe „Brücke“ in Dresden und Berlin. Erstes Anliegen der Vereinigung war es, subjektive Gefühle bildlich so temperamentvoll umzusetzen, dass sie in höchster Intensität sinnlich berühren. Um dies zu erreichen, ist die Farbe und deren gestischer Auftrag das wichtigste Mittel. Pechstein war der Maler, der zudem eine besondere Vorliebe für Druckgrafik in Schwarzweiß hatte. Der Frage, der in dem reich bebilderten Katalog „Die Sonne in Schwarzweiß“ von anerkannten Pechstein-Expert:innen nachgespürt wird, ist: Warum verzichtete ein expressiver Maler, dem es vordringlich um Emotionen ging, freiwillig und nicht selten auf das subjektivierende Moment der Farbe? Um dies herauszuarbeiten, werden alle wesentlichen Themen des Künstlers – u.a. Landschaft, Akt, Südsee und Krieg sowie Familie und Religion – in farbigen Gemälden und schwarzweißen Arbeiten vorgestellt.
Streszczenie: Pechstein (1881-1955) był członkiem grupy artystów "Brücke" w Dreźnie i Berlinie w latach 1906-1912, wraz z Ernstem-Ludwigiem Kirchnerem, Erichem Heckelem, Emilem Nolde i Karlem Schmidtem-Rottluffem. Pierwszym celem grupy było urzeczywistnienie subiektywnych odczuć w tak porywający sposób, aby dotknąć zmysłów z największą intensywnością. Aby to osiągnąć, najważniejszym środkiem jest kolor i jego gestykulacja. Pechstein był malarzem, który szczególnie upodobał sobie czarno-białe grafiki. W bogato ilustrowanym katalogu "Słońce w czerni i bieli" uznani znawcy twórczości Pechsteina stawiają pytanie: dlaczego ekspresyjny malarz, który zajmował się przede wszystkim emocjami, dobrowolnie i nierzadko rezygnował z subiektywizującego elementu koloru? Aby odpowiedzieć na to pytanie, wszystkie główne tematy artysty - w tym pejzaż, akt, morza południowe i wojna, a także rodzina i religia - zostały przedstawione w kolorowych obrazach i czarno-białych pracach. [tłumaczenie maszynowe]
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej