41877
Brak okładki
Książka
W koszyku
Status dostępności:
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. ASP 225 (1 egz.)
Strefa uwag:
Adnotacja wyjaśniająca lub analiza wskazująca
Streszczenie: Stefan Paruch na miasto patrzy z góry. Jest w tym coś z nonszalancji dandysa i naiwności dziecka. Ulice, osiedla i dzielnice sprawdza do schematu mapy, potraktowanej w wielkim powiększeniu i radośnie ozdobionej numerami autobusów, nazwami ulic i dekoracyjnym ornamentem trójkącików, oznaczających tereny zalesione. Tworzone przez niego "sztabówki" posługują się estetyką szablonu i graffiti, co ma wiele wspólnego ze sztuką miejską i wydaje się być ewidentnie adekwatne do tematu. Są jednocześnie abstrakcyjną kompozycją podziałów i zapisem czysto malarskiego rozważania na płótnie a propos rytmów i napięć. Paruch programowo operuje ograniczonym zasobem motywów, prowokując do rozbudowanych interpretacji. Jego prace ogromnie pobudzają wyobraźnię, pod ich wpływem widzowie próbują wyobrazić sobie, jak w naturze wyglądają całe fragmenty miast i miasteczek, napełniają je własna treścią, czasem bogatą w historie i narracje. Twórczość Maji Kiesner i Stefana Parucha łączy tematyka. Oboje zafascynowani miastem uprawiają malarstwo, które jeszcze 100 lat temu można by nazwać wedutą. Jednak płynące z tego określenia skojarzenia z klasycznym ujęciem tematu, w tym przypadku są nieco nie na miejscu. Odnosząc się do malarstwa Kiesner ostatecznie taką nazwę dałoby się jeszcze obronić, czego nie można powiedzieć o kreacjach Stefana Parucha, prywatnie męża Maji.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej