42827
Availability:
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. C 11029 (1 egz.)
Notes:
General note
Wystawa: Wielka Zbrojownia Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, 2022 rok.
Summary, etc.
Streszczenie: "Parę dni temu w jednej z cyfrowych gazet – signum temporis – przeczytałem interesujący artykuł Łukasza Ostruszka zatytułowany „Sztuczna inteligencja wygrała konkurs artystyczny…”. Otóż amerykański projektant gier wideo Janson Allen poświęcił kilkadziesiąt godzin na zaprojektowanie grafiki ­– obrazu cyfrowego zatytułowanego „Théȃtre D’opéra Spatial”, którym wygrał konkurs organizowany przez Colorado State Fair. No cóż, można powiedzieć: Brawo, gratulujemy kolego! Problem w tym, że obraz powstał przy pomocy programu sztucznej inteligencji Midjournej, który zamienia opisy podawane w formie tekstu w obraz. Ta informacja trochę mną wstrząsnęła. Czy kolejne obszary świata sztuki, które wydawało się, że są nie do zdobycia, padły na skutek inwazji sztucznej inteligencji? Czy maszyna tryumfuje nad człowiekiem? Czym jest dzisiaj sztuka i kim jest artysta? Czy aby nim zostać, nie trzeba już wielu lat nauki i dziesiątków lat stałego doskonalenia zawodowego warsztatu w poszukiwaniu indywidualnego języka wypowiedzi? Czym jest unikatowość i oryginalność? Czy dzięki AI wystarczy odrobina wyobraźni i jako taka umiejętność werbalizowania lub zapisania myśli, żeby zostać twórcą i artystą? Czy pojęcie artysty w dzisiejszych czasach ma sens? I pomyśleć, że w jakimś stopniu – używając ogromnego skrótu – wszystkiemu jest winna grafika cyfrowa, meta-przestrzeń, w której wolność działania daje człowiekowi nieograniczone możliwości z kompromitującą samodegradacją włącznie." [Sławomir Witkowski, wstęp]
Funding information note
Katalog współfinansowany przez: Akademię Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Akademię Sztuki w Szczecinie
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again